.
Δευτέρα 15 Ιουλίου 2024

Τεστ αντοχής για 400 γέφυρες – Το σχέδιο του ΤΕΕ για ελέγχους σε όλες τις υπέργειες διαβάσεις της χώρας

Μετά το δυστύχημα στην Πάτρα, οι οδικές και οι σιδηροδρομικές γέφυρες σε ολόκληρη τη χώρα θα ελεγχθούν από το ΤΕΕ. Με ειδικούς «αισθητήρες», που θα αξιολογούν τη φέρουσα ικανότητά τους, οι γέφυρες σε ολόκληρη τη χώρα μπαίνουν στο μικροσκόπιο των ειδικών.

του ΑΡΗ ΣΚΑΛΑΙΟΥ

Πρόκειται για δύο ξεχωριστά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα έργα θα γίνουν από το ΤΕΕ και θα αφορούν 200 γέφυρες του ΟΣΕ και άλλες 200 οδικές γέφυρες που βρίσκονται στις περιφέρειες όλης της χώρας, από τις οποίες καθημερινά περνούν δεκάδες τρένα και χιλιάδες αυτοκίνητα και φορτηγά. «Είναι η πρώτη φορά που πραγματοποιείται μια τέτοια διαδικασία, μια παρόμοια έρευνα τόσο σημαντική για την πιστοποίηση των κατασκευών, τη διασφάλιση των μεταφορών και την ασφάλεια των πολιτών. Οι σένσορες θα μετρούν τις επικίνδυνες μετακινήσεις στις γέφυρες, έτσι ώστε να τις προλαβαίνουμε», δηλώνει στη Realnews ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΕΕ, οι προετοιμασίες είναι πυρετώδεις. «Έχουν αναδειχθεί οι προσωρινοί ανάδοχοι και στα δύο έργα. Θα πρέπει οι εταιρείες να φέρουν τους φακέλους στο ΤΕΕ και εμείς να τους στείλουμε στο Ελεγκτικό. Υπάρχει γραφειοκρατία, αλλά προχωράμε ικανοποιητικά και πιστεύω ότι σε έξι μήνες περίπου θα υπογραφούν οι συμβάσεις και θα ξεκινήσουμε», τονίζει ο Γ. Στασινός. Σημαντικό ρόλο θα παίξουν και οι περιφέρειες, οι οποίες καλούνται να υποδείξουν τις γέφυρες που τους ανήκουν, με το κριτήριο της κρισιμότητας και της παλαιότητας, ώστε να τοποθετηθούν τα ειδικά μηχανήματα. Οι σένσορες θα μετρούν αριθμό διελεύσεων, ώστε να κρίνεται από τους ειδικούς εάν αυτές οι μετακινήσεις είναι επικίνδυνες ή όχι.

Φόβος

Σύμφωνα με πληροφορίες της «R», υπάρχουν γέφυρες πολλών δεκαετιών που παρουσιάζουν ρωγμές, βλάβες, οξειδώσεις στον οπλισμό τους, έχουν διαβρωθεί τα πρανή στα οποία στηρίζονται, ενώ ακόμη και ορισμένες που έχουν κατασκευαστεί μετά το 2000 θεωρούνται «ύποπτες» λόγω κατασκευαστικών λαθών των εργολάβων…

«Επιπλέον, υπάρχει ακόμη ένα έργο που είναι πιο προχωρημένο. Πρόκειται για μια πλατφόρμα στην οποία θα υποχρεούνται οι περιφέρειες, οι δήμοι και τα υπουργεία να βάζουν τα στοιχεία όλων των έργων υποδομής, όπως είναι οι γέφυρες, τα φράγματα, τα λιμάνια και άλλα που οφείλουν να τα συντηρούν. Σε αυτό θα μπαίνει η ταυτότητα του έργου, ο χρόνος κατασκευής, τα σχέδια, τα στοιχεία των εργολάβων, οι συντηρήσεις που πραγματοποιήθηκαν. Ετσι, σε κάθε πρόβλημα δεν θα ψάχνουμε να βρούμε τους υπευθύνους και το όλο ιστορικό», προσθέτει ο Γ. Στασινός. Με το πρόγραμμα αυτό, επιτέλους, θα εξαλειφθεί το φαινόμενο «ο ένας να ρίχνει το μπαλάκι στον άλλον», π.χ. η περιφέρεια στον δήμο, ο δήμος στο υπουργείο κ.ο.κ., με τους υπευθύνους πάντα να ξεφεύγουν.

Συναγερμός

Την ίδια ώρα, «γεφύρι θανάτου» χαρακτηρίζουν στην Πάτρα τη γέφυρα τμήμα της οποίας κατέρρευσε πριν από δύο εβδομάδες, κοστίζοντας τη ζωή σε δύο ανθρώπους που καταπλακώθηκαν από τα συντρίμμια.

Σύμφωνα με έκθεση του μελετητικού γραφείου ΔΟΜΗ το 2019, η συγκεκριμένη κατασκευή παρουσιάζει «σοβαρές βλάβες, θραύση σκυροδέματος, ρωγμές μεγάλου ανοίγματος, αποδιοργανωμένα και αποχωρισμένα τεμάχια σκυροδέματος, ράβδους οπλισμού που έχουν αστοχήσει, κ.ά.».

«Η γέφυρα κατασκευάστηκε το 2002 και η εικόνα της είναι άθλια. Κρέμονται κομμάτια τσιμέντου, τα σίδερα έχουν διαβρωθεί, ρωγμές υπάρχουν παντού. Εχει ραγίσει και κινδυνεύουμε. Φωνάζω παντού, αλλά δεν με ακούει κανείς. Από εδώ περνούν χιλιάδες αυτοκίνητα και μπορεί να έχουμε θύματα», αναφέρει στην «R» ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Μποζαΐτικων, Ηλίας Παναγιωτακόπουλος. Τον κίνδυνο είχε επισημάνει με αναρτήσεις του εδώ και τέσσερα χρόνια ο διευθυντής του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου Ακης Τσελέντης, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Σίγουρα κρύβει μεγάλους κινδύνους αυτή η κατάσταση. Πρέπει να έχουμε θύματα; Αν πέσει κάποιο κομμάτι στο κεφάλι ενός διερχόμενου οδηγού, τι γίνεται;».

«Μίλησα με τον κ. Τσελέντη, είναι ο μόνος που δείχνει έντονο ενδιαφέρον. Ολοι οι άλλοι, μηχανικοί, εργολάβοι, μου λένε “θα το δούμε”. Δεν μου μένει τίποτα άλλο, θα απευθυνθώ και στην Εισαγγελία Πατρών, προκειμένου να αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες του. Ηδη θρηνήσαμε δύο νεκρούς και 14 τραυματίες», προσθέτει ο Η. Παναγιωτακόπουλος.

Latest news

Related news